Cum dezvoltă înotul abilitățile sociale ale bebelușilor?
Beneficii înot la bebeluși (Partea 1/3): dezvoltarea abilităților sociale
Atunci când privești un copil mișcându-se, poți observa că dezvoltarea lui mentală se realizează prin mișcările lui –Maria Montessori.
Maria Montessori, una dintre cele mai inovative și strălucite minți în educația copiilor și un reper pentru educația care își propune dezvoltarea copilului într-o fiinţă umană adultă completă, confortabilă cu sine, cu societatea şi cu umanitatea în ansamblul ei, considera că mișcarea este felul în care se reflectă dezvoltarea mentală a unui copil.
Imaginați-vă cum vede lumea un bebeluș. Fiecare detaliu care ne înconjoară este o noutate pentru el! Prima experiență a sa în relația cu acel detaliu determină viziunea asupra acestuia și îi poate construi abilități sau temeri.
Apa, și mai ales experiența pozitivă în mediul acvatic, poate determina o dezvoltare emoțională și cognitivă a bebelușului vizibilă și benefică.
Un studiu de mare amploare al profesorului Robyn Jorgensen, pe 7 000 de copii din Australia, a demonstrat că acei copii care au început lecții de înot de la vârste mici au abilități cognitive și fizice vizibil superioare față de cei care nu au avut un astfel de start în viață. Acest studiu a fost susținut de alte două, desfășurate în Germania, dar și de un studiu din Melbourne, care au confirmat și au subliniat abilitățile psihice pe care înotul le dezvoltă copiilor. Astfel, spre deosebire de copiii care nu au avut parte de o educație acvatică, cei care au fost inițiați de la vârste mici în experiența acvatică au:
- un mai mare control asupra instinctelor;
- o dorință mai mare de a reuși;
- o încredere mai mare în sine;
- abilități sociale mult mai dezvoltate;
- un IQ mai ridicat;
- o memorie mai bună;
- o capacitate mai ridicată de a reține și de a procesa informații noi;
- abilitatea de a rezolva situații dificile mai repede;
- abilitatea de a se orienta mai ușor în spațiu;
- abilități de organizare și de conduită mai dezvoltate;
- abilități de introspecție și analiză mai puternice.
De altfel, mișcările bilaterale, care folosesc ambele părți ale corpului pentru a efectua o acțiune, ajută creierul copilului să crească.
Aceste mișcări construiesc neuroni în tot creierul, dar mai ales în corpul callosum. Acest lucru facilitează comunicarea, feedbackul și modularea de la o parte a creierului la alta. Prin urmare, acest lucru poate îmbunătăți:
-abilități de citire
-dezvoltarea limbajului
-învățare academică
-conștientizarea spațială
Când înoată, copilul își mișcă brațele în timp ce lovește cu picioarele. Și face aceste acțiuni în apă, ceea ce înseamnă că în creierul său se înregistrează senzația tactilă a apei, plus rezistența acesteia. Înotul este, de asemenea, o experiență socială unică, care îi îmbunătățește puterea de creștere a creierului.
Un studiu din 2010 a relevat că copiii de 4 ani care au luat lecții de înot la un moment între vârsta de 2 luni și 4 ani erau mai bine adaptați la situații noi, aveau mai multă încredere în sine și erau mai independenți decât non-înotătorii.
Un studiu mai vechi a consolidat aceste descoperiri, ilustrând faptul că un program care a inclus lecții de înot timpuriu pe tot parcursul anului pentru participanții la vârsta preșcolară a fost asociat cu:
– mai mare autocontrol
– dorință mai puternică de a reuși
– stimă de sine dezvoltată
– mai mult confort în situații sociale decât non-înotători.
Vă invităm să ne faceți o vizită în cadrul căreia veți descoperi modul în care instructorii încurajează socializarea de la cele mai fragede vârste și cum stimuleaza dorința de explorare a celor mici. Veți observa, de la lecție la lecție, cum beneficiile menționate de specialiști sunt asimilate de copilul dvs.
Va așteptăm cu drag!