Ghid de parenting: ABC-ul unui copil independent, autonom și cu stimă de sine
Copilul tău trebuie să fie el însuși, nu un apendice al tău. Mulți dintre părinți așteaptă ca un copil să se adapteze la viața de adult și foarte puțini știu cât este de important ca adultul să se adapteze la viața de copil. Independența lui, autonomia și stima de sine nu vin când se plimbă cu mama în mall sau în hypermarket. Copiii au nevoie de viața lor, au nevoie să își construiască singuri mediul care le aduce stabilitate emoțională și bucurie prin experiențe potrivite vârstei lor. David Elkind, profesor în psihologia copilului la Tufts University in Medford, Massachusetts spune că ”presiunea contemporană asupra copiilor de a crește mai repede este un simptom al societății moderne care se mișcă cu o viteză mult prea mare. Această extensie a vitezei asupra copiilor este nefericită. Copiii au nevoie să crească, să învețe, să se dezvolte în ritmul lor. A le oferi acest timp este singura modalitate prin care vor crește cu adevărat independenți și siguri pe ei”.
Fiecare părinte pleacă pe drumul parentingului ca și pasărea cu puii ei: trebuie să îmi învăț copilul să ”zboare”. Însă cum fac asta? Cum devine el descurcăreț, stăpân pe propriile abilități și valori? Cum îl ajut să zboare în siguranță? Fără să obosească, fără să se prăbușească și fără să depindă de mine? ABC-ul independenței copilului totul începe chiar din primele luni de viață, iar cele trei coordonate rămân valabile pentru tot restul copilăriei lui, chiar și după ce pleacă din cuib.
A de la AFECȚIUNE
Primul pas spre a fi un părinte bun este să fii acolo, prezent. Iar următorul pas care te duce spre a fi un părinte excelent este să îți iubești copilul. De aici totul vine natural, instinctiv și cu beneficii extraordinare pentru copilul tău. Pentru că în AFECȚIUNE includem cea mai importantă abilitate pe care i-o poți stimula și dezvolta copilului tău: inteligența emoțională. Studiile au demonstrat că acest tip de inteligență este mai important decât inteligența cognitivă în succesul ca adult al copilului.
Termenul a fost folosit pentru prima oară în 1990 de către psihologul Peter Salovey de la Universitatea Harvard și John Mayer de la Universitatea New Hampshire, când au creat o listă cu acele calități pe care un copil trebuie să le dezvolte pentru a avea un EQ (coeficient emoțional) ridicat:
- empatie
- exprimarea și înțelegerea emoțiilor
- controlarea temperamentului
- independență
- adaptabilitate
- carismă
- abilitatea de a rezolva probleme
- persistență
- atitudine prietenoasă
- bunătate
- respect
Care este cea mai importantă diferență dintre inteligența emoțională și cea cognitivă? Aceea că prima poate fi modelată și dezvoltată de părinți mai mult decât cea de-a doua, care este majoritar moștenită genetic. Prin urmare, dragi părinți aveți o mare oportunitate aici de a susține dezvoltarea emoțională a copilului prin a bifa coordonatele de mai sus, care toate vin, se dezvoltă și există din afecțiunea pe care o purtăm copilului.
Educația acvatică începând chiar de la 3-4 luni de viață este o modalitate eficientă pentru a susține dezvoltarea inteligenței emoționale a copilului, bifând toate punctele de mai sus. Empatia, respectul, atitudinea prietenoasă, carisma, bunătatea sunt abilități sociale importante pe care cel mic la va dezvolta cu ajutorul instructorilor ABC. Exprimarea și înțelegerea emoțiilor, controlarea temperamentului, independența, adaptabilitatea, persistența, abilitatea de a rezolva probleme, toate vor fi rezultate ale educației acvatice constante, ale exercițiilor pe care instructorii ABC le folosesc la fiecare ședință de educație acvatică pentru a antrena nu numai un corp sănătos ci și o minte îndrăzneață, perspicace și autonomă.
B de la BUCURIE
Trebuie să înțelegem un lucru foarte important: dacă bucuria noastră de adulți poate fi definită de lipsa problemelor, cea a copiilor este un pic diferită. Copiii adoră problemele, adoră să fie puși în situații care le stimulează capacitatea de soluționare. Este suficient să privești un grup de copii de 2-3 ani care fac un castel de nisip pe plajă ca să vezi câtă bucurie le aduce nu numai construcția, dar și valurile care le distruge constant zidul castelului. Copiii au nevoie să îi lăsăm să rezolve singuri problemele, să găsească singuri soluții, pentru că asta nu numai că le aduce autonomie și stimă de sine, ci și bucurie.
Psihologul Martin Seligman spune că cea mai mare bucurie pe care le-o putem dărui copiilor noștri este să le oferim oportunitatea de a stăpâni propriul lor mediu. De fiecare dată când ducem copilul la înot, de exemplu, și îl lăsăm să-și dezvolte abilitățile motrice într-un mediu pe care el îl poate stăpâni cu ușurință (spre deosebire de uscat) încă de la câteva luni, îi oferim bucuria de a descoperi că este capabil să facă lucruri singur. Descoperă că anumite acțiuni pot avea rezultate previzibile și că drumul spre succes este pavat cu determinare și perseverență, iar reușita prin propriile lui forțe îi oferă cea mai de preț abilitate pentru viața de adult: stima de sine.
Prin urmare, așa cum spune Stephanie Thornton, profesor în psihologie, în cartea ei Children Solving Problem, un copil fericit și cu o inteligență emoțională ridicată depinde mai degrabă de experiența pe care i-o oferim decât de cât de inteligent este. Iar educația acvatică este una dintre cele mai complexe astfel de experiențe, unde bucuria copilăriei se îmbină excelent cu noi și noi căi de dezvoltare a inteligenței emoționale.
C de la COMUNICARE
David Elkind, în The Hurried Child, subliniază cât este de important modul în care comunicăm cu copilul nostru. Trebuie să îi oferim respect așa cum ne dorim și noi de la el și de la ceilalți membri ai familiei. A-i spune ”te rog” și ”mulțumesc” este fundația unei stime de sine crescute. Pentru că dintre toate abilitățile ce aparțin inteligenței emoționale, cea mai importantă în succesul lui ca adult este cea a socializării, a comunicării, a modului în care reușește să se descurce în situații sociale diverse. Și putem observa asta chiar și la creșă sau la grădiniță, putem vedea cum copiii veseli, sociabili primesc mai multă atenție și se împrietenesc mult mai ușor, cum au anxietăți mai puține sau deloc și sunt capabili să se adapteze mai ușor într-un mediu nou.
Din fericire, abilitățile sociale se pot educa și antrena. De exemplu, mulți bebeluși se tem de persoanele străine sau/și au anxietate de separare. La Acvatic Bebe Club, printr-un mediu sigur, predictibil, jucăuș, antrenăm abilitățile sociale ale micuțului aventurier în lumea acvatică. Una dintre metode este să schimbăm instructorul, astfel încât copilul să scape de sau să nu dezvolte temeri pentru situații sociale neprevăzute și să se acomodeze încă din primele luni cu anxietatea separării de părinți, care este inevitabilă și stimulativă pentru autonomia sa. Împreună îți ajutăm bebelușul să învețe că dacă nu te vede, dacă nu îl ții tu în brațe, nu înseamnă că este abandonat. Separarea de părinți este parte din viața lui și este o situație care trebuie experimentată, pentru ca un copil să capete stima de sine de care are nevoie să ajungă un adult de succes.
Și cel mai important lucru în comunicare este să fii sincer cu copilul tău, mai ales pe măsură ce crește. Nu te ascunde, nu fugi, nu îl minți, chiar dacă știi că adevărul îi va aduce disconfort emoțional. Este foarte important ca puiul tău să aibă încredere în tine. Este ok să îi spui că plec, dar mă întorc. Nu dramatiza. Nu promite ce nu poți împlini. Fii sincer.
La ABC contează ritmul copilului tău
Dr. Pikler scrie în Peaceful Babies—Contented Mothers, că, un bebeluș, fără să intervenim, va învăța singur să se rostogolească, să meargă de-a bușilea, să meargă. Și asta nu se va întâmpla sub presiune, dar din propria sa inițiativă, independent, cu bucurie și cu mândrie când reușește, chiar dacă uneori va plânge de frustrare până ajunge la rezultatul dorit. Dacă îți dorești un copil independent, autonom, trebuie ca cel mic să descopere singur cine este el, experimentând viața și aventurile sale prin propriul său mod.
De aceea la Acvatic Bebe Club nu forțăm copiii să facă lucruri pentru care încă nu sunt pregătiți. Am învățat că trebuie să observăm copilul, personalitatea lui și să nu îl punem într-un tabel de timp cu abilități musai de bifat. Am învățat să lăsăm copilul să fie el însuși, să se lupte, să greșească, să ezite, să se sperie, să încerce, să reușească, să se bucure, să se joace. Copilul nu este un tabel de bifat: azi învață să apuce o minge, mâine să meargă și poimâine să înoate. Am învățat să respectăm fiecare copil ajustându-ne tehnica de educație acvatică la modul de a fi și a a învăța al acestuia, să îi oferim oportunitatea de a-și dovedi competența singur, fără să fie forțat sau împins de la spate. Să ne concentrăm pe CUM și CE nu pe CÂND. Pentru că știm că așa îi creștem stima de sine. Nu este important când va învăța copilul să înoate, ci cum și ce a învățat din lecțiile de educație acvatică. Copiii în apă sunt miraculoși, învață să aibă încredere în corpul și mintea lor, să-și învingă temerile, să rezolve probleme, să persevereze, să comunice, să guste bucuria succesului și să fie stimulat de eșecuri. Pentru că știm că un copil care este susținut și învățat că are libertatea de a alege va învăța și să facă alegerile corecte. Și asta ne dorim pentru copiii noștri, nu-i așa?
Bibliografie:
- https://ro.scribd.com/book/237250787/Swimming-For-Babies
- https://ro.scribd.com/book/336809563/The-Everything-Parent-s-Guide-to-Emotional-Intelligence-in-Children-How-to-Raise-Children-Who-Are-Caring-Resilient-and-Emotionally-Strong
- https://ro.scribd.com/audiobook/440433733/The-New-Basics-A-to-Z-Baby-Child-Care-for-the-Modern-Parent
- https://ro.scribd.com/book/264130657/Your-Self-Confident-Baby-How-to-Encourage-Your-Child-s-Natural-Abilities-From-the-Very-Start
- https://ro.scribd.com/book/380997492/Emotional-Intelligence-for-Children-A-Parent-s-Guide-to-Raising-an-Emotionally-Intelligent-Child